Ett tankeexperiment.
Om följande antaganden vore korrekta:
2. Ryssland rustar medan Sverige i vart fall inte upprustar.
3. Sverige och framför allt Gotland är strategiskt intressant i tänkbara framtida konflikter.
4. Inget parti med kraft att driva ett regeringssamarbete är intresserat av att öka anslagen betydelsefullt eller ansöka om Nato-medlemskap.
5. Nato artikel 5 är enbart förbehållet Nato-medlemmar. Partnerskapsländer åtnjuter inget skydd, endast övningsmöjligheter.
Då skulle man kunna hävda att försvar mot väpnat angrepp är en uppgift som svenska försvarsmakten inte är dimensionerad för att lösa, givet styrkeförhållandena gentemot Ryssland och förutsättningarna för att snabbt kunna motta militärt understöd från vänligt sinnade organisationer eller nationer.
Vilken försvarsmakt får man då?
Man skulle också kunna tänka sig en militär organisation ägnad enbart åt uppgiften territoriell integritet, vilket ligger i linje med "alliansfrihet syftande till neutralitet i krig". Tanken är intressant som ett alternativ till det som många menar att insatsförsvaret blivit, en expeditionär styrka med ringa invasionsförsvarsförmåga. Kanske vore det mer realistiskt att ominrikta organisationen till att skapa robust territoriell integritet? Med detta menar jag hög sannolikhet för att upptäcka och ingripa effektivt mot kränkningar i fred och neutralitet. Många länder har just en sådan nivå på sin försvarsmakt, dock ofta kompletterade med medlemskap i en stark allians. Nato-landet Tjeckien har exempelvis 14 hyrda Gripen-plan
Hur skulle en sådan organisation kunna vara uppbyggd och vad skulle den kosta?
Varför territoriell integritet?
Luftterritoriell integritet
För att kunna stödja flottans uppgift sjöfartsskydd behöver sjömålsbekämpningskapacitet vidmakthållas.
Luftvärnet skulle behöva inriktas mot att försvara flygbaserna mot kryssningsrobotar samt ett fåtal samhällsviktiga anläggningar som kärnkraftverk och försvarsinstallationer. Detta skulle i sig kräva investeringar.
Helikopterverksamheten inriktas mot huvuduppgifter på sjöterritoriet. Transportkapacitet för att transportera trupp vidmakthålls då den stödjer markterritoriell integritet.
Kostnaden för dessa luftoperativa system bör ligga i nivå med dagens anslag, med tanke på anskaffningsbehovet på luftvärnssidan kontra minskningen av antalet stridsflygplan.
Markterritoriell integritet
Det säger sig självt att en armé utan kapacitet till mekaniserad strid skulle kosta avsevärt mycket mindre än armén i IO14.
Sjöterritoriell integritet
Ytövervakningen hanteras med fasta sensorer och rörliga enheter som kan ingripa vid incidenter. De rörliga enheterna bör alltid ha enheter till sjöss, förslagsvis en på västkusten och en på syd och ostkusten. Två vedettbåt typ Kalmar tillförs genom modifiering av befintlig materiel.
Den stora utmaningen ligger under vattnet. För att effektivt kunna hävda integriteten under vattnet behöver inomskärs ubåtsjaktförmåga återtas genom att vapensystem för undervattensmål på inre vatten tillförs. Ett antal patrullfartyg för uppgiften behövs, gärna en modern variant av patrullbåt typ Kaparen, men utan ytattack- eller luftförsvarsförmåga. Bedömt skulle en division av åtta sådana fartyg kunna utgöra en tillräcklig bas för att kunna övervaka över tid och ingripa kraftsamlat vid behov. Dessa skulle behöva skrovfast och sänkbar sonar (VDS), passiva sonarbojar, framåtskjutande vapensystem (ELMA ny?) och eventuellt torped. Besättningarna borde kunna hållas runt 25 personer i likhet med Kaparen-klassen, då de endast behöver leva upp till sjösäkerhetskrav och undervattensuppgifter. Sammanfattningsvis skulle de bli kostnadseffektiva enheter med hög tröskeleffekt för en motståndare under vattnet.
Vidare behöver utomskärs ubåtsjaktförmåga vidmakthållas och utvecklas genom tillförsel av ny torped. Alla sju korvetter och båda vedettbåtarna behöver därför VDS och torped.
Självklart måste flygvapnets tunga helikoptrar kunna användas för ubåtsjakt både inom- och utomskärs. Även radarspaning blir en prioriterad uppgift.
Ett antal fasta installationer kan utgöra uthålliga och kostnadseffektiva sensorer inom ubåtsskydd.
Antalet minröjningsfartyg ökas till runt 14. Syftet är att skapa kontroll över undervattensdimensionen genom kartering och minsökning, därigenom kunna upptäcka och röja mineringar och hålla de viktigaste sjövägarna öppna.
För att effektivt stödja sjöoperativ verksamhet behövs marina installationer (baser) på väst-, syd- och ostkusten. En mindre kapacitet är önskvärd även på Norrlandskusten.
Sammanfattning
Det skulle hantera det stora gap som av många initierade upplevs finnas mellan uppgifter och resurser. Här är länkar egentligen överflödiga. Läs inlägg under våren 2013 på valfri försvarsblogg, eller varför inte någon av generalerna Neretnieks eller Gustafsson.
Exemplet understryker behovet av att söka en lösning på den underfinansiering av försvarsmakten som många menar är rådande. Om TI vore dimensionerande uppgift skulle sannolikt nuvarande anslagsnivå vara helt på sin plats. Med avsevärt större uppgifter än så stärks argumenten för ett Nato-medlemskap till att vara det enda rimliga för att klara försvarsmaktens uppgifter.
Det stora skiftet i resursfördelning som jag menar skulle behöva ske mellan främst armén och flottan är inte ägnat att antyda att armén inte är relevant i IO14, (tvärtom vill jag se en återuppbyggd stark markstridsförmåga) utan skall ses som ett utryck för sjöstridskrafternas omfattande och komplexa uppgifter inom TI och markförbandens relativt mindre omfattande uppgifter.
En så stor omställning av försvaret skulle förstås skapa en mängd nya problem. Kan man rekrytera till sådan verksamhet? Vad är värdet av TI om man inte kan följa upp den med strid i högnivåkonflikt? Hur mycket kostar själva omställningen?
Vad gör man då med sin TI-försvarsmakt om (mot all förmodan) kriget kommer? Ja, då får man väl samordna sina kvarvarande stridskrafter bäst möjligt med den styrka som eventuellt beslutar sig för att gå i strid med motståndaren. Ungefär som vi får lov att göra med nuvarande organisation, inte sant?
Varför ska en organisation inriktad mot TI överhuvudtaget ha luftvärn vid flygbaserna? Om tanken är att inrikta sig på att vara "fredstida krigsmakt" så förefaller detta vara slöseri med pengar.
SvaraRaderaBra synpunkt. För att inte helt utan friktioner förlora den luftoperativa förmåga som krävs för att upprätthålla TI. Detsamma gäller i princip för det marina bassystemet. Inget skydd innebär ingen uthållighet, innebär ingen TI.
RaderaFast uthållighet inom ramen för TI torde inte innebära att klara av flyganfall mot egna baser. Sådana anfall borde per definition betyda att vi lämnar TI och övergår till VA, vilket den nya organisationen alltså inte skulle vara dimensionerad för. Därav min fråga.
RaderaUthållighet inom TI borde snarare innebära att man bygger förråd för drivmedel mm för att kunna fortsätta med flyg- och fartygsverksamhet även under en tid när krig i närområdet innebär att vår oljeimport störs.
Det skydd som krävs borde handla om det vi redan har idag, dvs i princip skydd mot kriminella handlingar som stöld och intrångsförsök av Ofog motsv.
Bra synpunkter.
RaderaFörre AI Grundevik ansåg tvärtom att behovet av tyngre förband förelåg för nationellt försvar. Därför ville han öka antalet stridsvagnar.
SvaraRaderaJag vill också öka antalet stridsvagnar. Dock gällde det här inte nationellt försvar utan endast förmåga att upptäcka och ingripa mot kränkningar av TI. Sker denna med mek-förband är det ju de facto ett väpnat angrepp som skall mötas med invasionsförsvar. Gotlands speciella status i Östersjön skulle enligt min mening ändå kräva en viss förmåga att bekämpa mekaniserade förband. Detta som ett sorts "kuppförsvar" inom ramen för TI. Om det saknas hamnar Nato i ett läge där de måste ordna detta, innebärande sviktande TI.
RaderaOm armén ska kunna ingripa mot avsiktliga kränkningar av TI på markarenan så krävs förband med rejäl förmåga. Hemvärnet i all ära men de räcker inte långt, förmågemässigt.
RaderaHärvid skiljer sig arenorna åt då utländsk trupp på svensk mark är väsenskilt mot farkoster på svenskt vatten eller luftrum. Kränkningen är grövre och mer svårhanterad, både politiskt och militärt.
En förstärkning av marinen med tillhörande amfibiekår vore på sin plats, helst också då med kustartilleri.
"Gotlands speciella status" är ett godtagbart svenskt perspektiv men inte allmängiltigt, enligt mig. Gotland är viktigt för Sverige men inte för många andra.
Twitter-kontot @JK_Nilsson har på Twitter kommenterat mitt förslag om 40 Gripen med synpunkten att det är otillräckligt m.a.p. behov av skrov för utbildning av förare och tekniker samt deltagande i artikel 5-op. Det är fullt möjligt att det är så, jag har inte den detaljkunskapen. Mitt inlägg kan man med andra ord inte ta till intäkt för att dimensionera armé- och flygstridskrafter. Dock bedömer jag att för ren TI-uppgift skulle 40 flygplan vara tillräckligt för att kunna möta en ökad förekomst av kränkningar av luftrummet. Artikel 5 ser jag dock inte som relevant, då hela inlägget bygger på hypotesen att balans mellan uppgift och resurs ej råder samt Nato-medlemskap inte är sannolikt i en nära framtid. Om den kritiska massan för att kunna operera med dessa 40 flygplan är högre, kan det naturligtvis vara rationellt att ha exempelvis 60 flygplan. Vissa av dessa skulle sannolikt behövas för industristöd.
SvaraRadera